Lucrările pe bani publici, gură de oxigen pentru firmele de construcții

Lucrările pe bani publici, gură de oxigen pentru firmele de construcții

Lucrările finanțate cu bani publici, cum este și asfaltarea celor 50 de străzi din Bistrița, reprezintă o adevărată gură de oxigen pentru firmele de construcții care nu sunt obligate să trimită oameni în șomaj tehnic.

Una dintre aceste companii este ARL Cluj, care a câștigat licitația pentru asfaltarea a 34 de străzi din Bistrița.

”Momentan avem un contract pe 4 loturi, sunt 34 de străzi, s-au realizat 18 străzi, în jur de 34.000 de mp. De joi începem pe Valea Budacului, acolo e altă soluție adoptată, se frezează toată mixtura asfaltică existentă și se va veni cu un covor nou. Este o gură de oxigen pentru noi, firmele de construcții. Mai ales în situația actuală, sunt foarte mulți oameni în șomaj tehnic, iar nouă ne pică bine faptul că avem ce lucra. Faptul că e traficul mai redus ne-a ajutat foarte mult, plus și locatarii au contribuit la sporirea productivității. S-a lucrat mult mai ușor ca anul trecut. Am avut și atunci contracte de genul acesta, iar anul acesta a mers mult mai repede. Oamenii au înțeles situația și ne-am mișcat mult mai repede. În trei ore terminăm asfaltarea pe o stradă, plus alte două ore în care se poate da drumul la circulație. Deci în maxim 5 ore este finalizată o stradă. Depinde de volum și de suprafață. Dacă mergem în ritmul de până acum, la sfârșitul lunii mai sunt gata toate străzile pe care noi le-am contractat, inclusiv se vor schimba toate capacele de cămin și gurile de scurgere”, a declarat pentru Timp Online Silviu Sala, inginer la ARL Cluj.

Viceprimarul Cristian Niculae, cel care a avut ideea asfaltării străzilor din Bistrița care nu sunt cuprinse în alte programe de reabilitare și modernizare, ne-a spus: ”Situația actuală creată de criza coronavirusului nu pot să spun că ne ajută, dar facilitează munca pe șantierele Bistriței, mai ales pe străzi. Continuăm programul de asfaltare și reabilitare a străzilor început anul trecut. În 2019, am asfaltat într-un timp record 47 de străzi în 5 luni. Continuăm și anul acesta cu asfaltarea a încă 50 de străzi”.

”Soluția aleasă este una una foarte rapidă. Se frezează stratul de uzură de 4-5 centimetri de la suprafața străzii ceea ce ne permite să intervenim într-un timp foarte scurt și cu costuri foarte mici. Dacă facem o simplă comparație, asfaltarea celor 47 de străzi a costat anul trecut 1,5 milioane de euro și doar o stradă de pământ pe care o reabilităm și modernizăm – stradă de 1,8 km și mă refer la strada Tărpiului – ne va costa 2,2 milioane de euro. Acolo însă vom face intervenții până la 80 de cm în pământ și reabilitarea rețelelor.

Este o soluție bună pe care o recomand și altor administrații din România. Se poate face rapid și cu costuri mici. Normativele și legea ne obligă ca, odată la 7 ani, pe străzile intens circulate să înlocuim stratul de uzură care rezistă foarte 5, 6, 7 ani. Eu cred că am ales o soluție bună, care dă satisfacție bistrițenilor, care ne face să circulăm pe străzi mult mai bune. Începând cu anul viitor, voi veni și cu o soluție de reabilitare a trotuarelor care nu sunt încă reabilitate. Acolo unde nu avem trotuare pavate vom face pavarea lor pentru că multe rețele trec pe sub pavaje, iar atunci când ai o intervenție la utilități e mult mai ușor să ridici pavajul și să repari defecțiune decât să peticești un trotuar”, a spus viceprimarul.

Potrivit acestuia, în Bistrița se derulează anul acesta și anul viitor investiții de peste 120 de milioane de euro, atât din bani europeni, cât și de la buget prin PNDL.

”Bucuria mare este că foarte multe firme din județ lucrează pe șantiere din municipiul Bistrița. Sunt în reabilitare șapte școli și două grădinițe unde se lucrează. Sunt aceste 47 de străzi pe care le asfaltăm, amenajăm parcuri în Bistrița, iar satisfacția mea este că firmele au de lucru și nu își opresc motoarele pentru că, după această criză medicală, cu siguranță – avem avertizări de la toate forurile internaționale – va veni o criză economică, iar firmele dacă au de lucru vor trece mai ușor prin această criză care va urma. Bani există, finanțarea pentru toate aceste străzi a fost prinsă în bugetul municipiului pe anul în curs. Am asfaltat deja 18 străzi, urmând ca până la sfârștul anului să terminăm și celelalte străzi”, a spus Cristian Niculae.

Viceprimarul a mai spus: ”Îi asigur pe bistrițeni că, pe toate străzile pe care lucrăm anul acesta, toate gurile de canal vor fi ridicate la nivelul asfaltului. Anul acesta, am ales să ridicăm gurile capacelor la nivel, dar le înlocuim cu alte capace mai noi, mai grele și mai stabile. Drept urmare, sunt mult mai silențioase la trecerea mașilor peste ele. Deci toate străzile vor avea guri de canalizare și pluviale ridicate, cu capace noi”.

Cristian Niculae a spus că în prima parte a anului este asigurată finanțarea pentru 37 de străzi.

”Banii pe care i-am prins pentru Bulevardul Decebal – Andrei Mureșanu-Năsăudului – pentru modernizarea cărora vom semna proiectul cu finanțare europeană de 11,5 milioane de euro – îi vom putea folosi pentru asfaltarea a celorlalte 13 străzi care nu sunt prinse în bugetul actual. Vom termina asfaltarea mai târziu ca anul trecut pentru că cele 13 străzi sunt cuprinse și în proiectul Piste pentru cicliști.

Achiziția publică a lucrărilor se finalizează la sfârșitul lunii mai. dacă începem lucrările în iunie, vom intra cu prioritate pe cele 13 străzi. Undeva în septembrie estimez că se vor realiza pistele, iar suprafața rămasă întrepiste o vom freza și asfalta după realizarea pistelor. Eu estimez că, dacă totul merge bine, undeva în octombrie va fi finalizată asfaltarea celor 50 de străzi. Oricum, primele 37 le terminăm în maxim o lună de zile dacă lucrurile merg așa cum le-am început”, a spus Cristian Niculae.

Sursa: https://timponline.ro

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *